perjantai 25. joulukuuta 2009

Kotimaa - viesti hänelle, jolla on maata

Kotimaa - viesti hänelle, jolla on maata


Minulle sanotaan, että minulla on kotimaa: Suomi. Mutta kaikki paikat,
missä olen ollut Suomessa, ovat jonkun toisen maata. Minulla ei ole
maata, ja koska minulla ei ole maata, minulla ei ole kotia. En halua
tunkeutua toisen maalle. Tarvitsen kotimaan.

Tarvitsen kotimaan: paikan, jonne rakentaa asumuksen maan antimista.
Paikan, josta keräillä, metsästää ja metsäpuutarhuroida elantoni.
Paikan jossa harjoittaa ammattiani: parkita nahkaa luonnonmenetelmin
ja ommella kenkiä, rukkasia, takkeja, reppuja ynnä muuta, joita myydä
lähimmällä kylällä markkinapäivinä, ansaiten vaihtokaupassa sen vähän
tarvitsemani, mitä en maaltani saa.

Jos saan kotimaan, vaalin sen rauhaa. En katko yhtäkään oksaa, raivaa
yhtäkään aukeaa, melua yhdenkään linnun pesän lähellä, pyydä yhtäkään
kalaa, ellei elämäni riipu siitä. En myy maatani, sillä maani on
minulle pyhä.

Jos saan kotimaan, olen sen hengetär. Kannustan kasveja, sieniä ja
eläimiä, joista saan ravintoa ja rohtoa hävittämättä toisia lajeja.
Hoidan metsää kuin paratiisia, auttaen sitä kukoistamaan niin
hienovaraisesti, ettei asiaa tuntematon arvaa minun tehneen muuta kuin
majassani istuneeni.

Jos saan kotimaan, suojelen sitä. Jos joku rikkoo maani rauhaa,
ryöstää ja raiskaa, kerron hänelle, että hän saa lähteä rauhassa, ja
mikäli vielä näen hänet maillani, satutan häntä. Jos hän tulee
takaisin, satutan häntä ja kerron, että mikäli vielä näen hänet
maillani, tapan hänet. Mikäli vielä näen hänet maillani, tapan hänet.

Jos saan kotimaan, olen vieraanvarainen. Kutsun ystäviä kylään. Jos
maalla on tilaa enemmillekin ihmisille, ja jos joku hyväsydäminen
ihminen haluaa elää kanssani, otan hänet heimooni.

Jos sinulla on maata muille antaa, pyydän, että annat sitä minulle.
Jos haluat vaihtaa maata rahaan, omaisuuteen tai työhön, pyydän, että
kirjoitat minulle ehdotuksia riittävästä vastineesta.

Ronja Aarniala
ronja.aarniala@gmail.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti